Köpinformation

Villkor | Frakt och leveranstid | Betalning | Outlösta paket | Garanti/Reklamationer | Ångerrätt | Personuppgiftspolicy (GDPR) | Cookies | Tvist | Force Majeure

Villkor

Vänligen läs igenom våra villkor innan du gör din beställning.

  • Du måste vara minst 18 år för att beställa i vår webbshop. Är du yngre måste beställningen göras av målsman.

  • Alla priser är inklusive moms (om inget annat anges).

När din beställning är genomförd får du ett bekräftelsemail (kontrollera din skräppost om du inte fått något). När vi sedan skickat paketet får du ett nytt mail och i detta framgår ditt kolli-id, så att du lätt kan följa ditt paket till utlämningsstället.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning, prisförändringar och eventuella faktafel på vår webbplats.

Eventuell prisjustering som sker efter att du placerat din order påverkar inte din beställning. Det pris du har på din bekräftelse är det priset som gällde vid beställningstidpunkten.

Bilderna på vår webbplats skall endast ses som illustrationer över hur våra klockor kan se ut.

Frakt och leveranstid

Vi erbjuder fri frakt på beställningar över 999 kr (annars kostar frakten 49 till 79 kr). Våra klockor kan levereras med DHL, Instabox, Budbee eller PostNord och vi erbjuder leverans till utlämningsställe, paketbox eller till dörren.

Vi strävar efter att skicka alla beställningar inom 24 timmar.

Du har alltid rätt att avbeställa din order fram till att den är skickad. Om så är fallet så bör du kontakta oss via vårt kontaktformulär så snart som möjligt. Ange då vad du vill avbeställa samt ditt ordernummer.
Om produkten redan är skickad kan du istället utnyttja din ångerrätt.

Betalning

Vi anger alltid totalpriset i kassan, dvs. priset inklusive moms och frakt. Inga andra avgifter tillkommer.

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.
Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Om kredit inte beviljas behöver man välja ett annat betalningssätt som kortbetalning eller Klarna Direkt, alternativt kontakta Klarna.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor.


Faktura
Betalning mot Klarna faktura med 30 dagars betaltid. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. För att kunna betala mot faktura behöver beställningen skickas till din folkbokförda adress, och du behöver uppge korrekta och fullständiga personuppgifter.

Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Fakturabetalning för företagskunder
Företagskunder har möjlighet att betala fakturabeloppet via banköverföring först efter att varan och fakturan tagits emot ("Fakturabetalning"). För att kunna lämna detta erbjudande samarbetar vi med Klarna Bank AB, som i sin tur samarbetar med leverantören av betaltjänster, Billie GmbH ("Billie"). Man måste inte registrera sig hos Klarna för att kunna överföra fakturabeloppet. När betalningsmetoden valts under beställningsprocessen kontrollerar Billie adressen och gör en kreditprövning. Om resultatet av kontrollen är bra kan beställningen genomföras med det betalningssätt som valts och betalningskravet gentemot dig som kund lämnas först över till Klarna och sedan från Klarna till Billie. Fakturabeloppet ska överföras enligt betalningsanvisningarna inom den betalningsperiod som anges på fakturan till det konto som Billie använder för företagskunder.


Delbetalning
Du kan delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.


Klarna Direkt
Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att vi skickat dina varor. Aktivera tjänsten genom att logga in hos klarna.se och registrera ditt konto.


Kortbetalning
Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.


Swish
Swish är en mobil betallösning där du kopplar ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Är du ansluten till Swish kan även använda det som betalsätt. Välj Swish som betalsätt och följer instruktionerna och godkänn betalningen med ditt mobila bank-ID. Swish är inte tillgängligt om du väljer prenumeration.

Outlösta paket

Skulle du inte hämta ut ditt paket och detta returneras till oss så debiteras du med 150 kr, som motsvarar administrativa kostnader samt porto.

Garanti/Reklamationer

Vi erbjuder 2 års garanti (om inget annat anges). Garantin täcker endast ursprungliga fel, dvs. produktionsfel och inte handhavandefel.

Du bör kontrollera att varan verkligen inte fungerar innan du kontaktar oss för en eventuell reklamation. Vi rekommenderar er att bland annat byta batteri och kolla så att urverket och dess visare sitter ordentligt. Är det fortfarande något fel på varan så kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär. Uppge då ditt ordernummer, namn och vilka varor det avser. Du kommer därefter att erhålla en retursedel som du fyller i och bifogar ditt paket.

Upplever du att varan skadats under transporten (transportskada) så ska detta anmälas direkt till distributören, enklast där du hämtade paketet. Syns skadan utvändigt kan du reklamera redan när du tar emot försändelsen.

Ångerrätt

Normalt har du som kund 14 dagars öppet köp efter det att du har tagit emot varan enligt Distans- och hemförsäljningslagen, men hos oss har du alltid 60 dagars öppet köp. Detta gäller endast om varan och eventuell förpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Observera att det är du som kund som bekostar returfrakten vid nyttjande av ångerrätten. Du kan välja att få en digital fraktsedel från oss till ett självkostnadspris, 80 kr. Kostnaden för returfrakten kan då dras från det återbetalningsbara beloppet.
Vid byte till annan vara så står vi för returfrakten.

Vill du utnyttja din ångerrätt skall du kontakta oss via vårt kontaktformulär för vidare vägledning.

Personuppgiftspolicy (GDPR)

Personuppgiftsansvarig för Beyond Time är TWT Interior AB, org.nr 559042-7802, Bärnstensgatan 14, 25361 Helsingborg.

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter (namn, adress, telefonnummer och e-postadress). I de fall du väljer att betala via faktura eller delbetalning måste du även ange ditt personnummer. Personuppgifterna används uteslutande för att vi som säljare ska kunna fullgöra vårt åtagande att leverera varorna till dig, och för att följa upp kvaliteten på vår tjänst. Vi lämnar aldrig ut sparade uppgifter till någon annan part. Dina personuppgifter lagras i vårt webbutikssystem (där även IP-adressen lagras), hos vårt fraktbolag och och hos våra betalleverantörer. I webbutikens kunddatabas sparas personuppgifter för fakturauppgiftshistorik i sju (7) år, i enlighet bokföringslagen.

Vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR (General Data Protection Regulation).

Vad är GDPR och vad innebär det för er?

EU´s nya dataskyddsregler för hantering av personuppgifter trädde i kraft den 25:e maj 2018. Det kallas GDPR (General Data Protection Regulation) och är en skärpning av PUL, där GDPR ger nya direktiv som stärker skyddet för fysiska personer vid hantering av personuppgifter. I korthet handlar GDPR om att varje organisation måste veta vilken information man har lagrat inom organisationen, exakt var den finns samt varför den finns där. Man måste vid anmodan också kunna visa vad man vill göra med eventuella personuppgifter. Skillnaden mellan PUL och GDPR är att företag och organisationer nu inte längre kan äga en uppgift om en person, bara låna den.

Vi lagrar även all kommunikation som vi har med dig via chat eller e-post (i upp till 12 månader). Detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

Vi lämnar inte ut personuppgifter till tredje part, förutom i situationer då detta är ett krav som följer av en lagstadgad skyldighet eller för att fullfölja våra åtagande mot dig som kund. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post.

Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25 juli 2003 ska alla som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till. Man har också rätt att få möjlighet att vägra sådan användning.

En cookie är en liten textfil som innehåller information. Den lagras på din dator - och det finns två typer av cookies.

Den ena typen, "persistent cookies", sparar en fil permanent på din dator. Den används till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter dina önskemål, såsom förval när du söker på siten.

Den andra typen kallas sessioncookies. Medan du besöker en webbsida, skickas cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information, till exempel när du beställer trycksaker och informationsmaterial. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare.

På vår webbplats finns båda typerna av cookies. Persistent cookies används bland annat när du sparar information på siten. Informationen som dessa cookies ger är anonym och innehåller varken namn, mejladress eller några andra personliga uppgifter. Vi använder informationen för att kunna förbättra sajtens innehåll och navigation. Information om besökaren kan inte spåras av oss.

Du kan alltid välja att inte acceptera cookies i din webbläsare. Det innebär dock att du inte får tillgång till alla funktioner.

Tvist

Vid en eventuell tvist mellan privatperson och Beyond Time kommer vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN:s) rekommendationer.
EU-kommissionens webbplats om tvistlösning online: http://ec.europa.eu/consumers/odr

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Beyond Times kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Beyond Time befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.